Online marketing alapok

Az online marketing NEM csak ütős reklámszövegek és agyon optimalizált kampány beállítások egyvelege. Magukat marketing szakértőnek valló emberek próbálják elhitetni veled ennek az ellenkezőjét. Pedig az online marketing minden vállalkozás átfogó stratégiájának elengedhetetlen része kell, hogy legyen. A következő cikkben átadom azt az online marketing alaptudást, amit 2014 óta magamra szedtem tanuláson és tapasztaláson keresztül.

  1. Mi a marketing?
  2. Mi az online marketing?
  3. Az online marketing előnyei
  4. Mi az online marketing célja?
  5. Milyen kategóriákba sorolhatjuk az online marketing csatornákat?
  6. Hogyan fogj hozzá az online marketinghez?
  7. Miért fontos az online marketinggel foglalkoznod?

Vállalkozóként a saját szakterületeden és a cégvezetésben is folyamatosan fejlesztened kell magad. Nem elvárható, hogy az online marketing minden részterületének szakértője legyél.

Ha szeretnéd fejleszteni a vállalkozásod, akkor stratégiai szinten tisztában kell lenned a(z) (online) marketinggel. Cégvezetőként marketingvezérelten irányítani a vállalkozásodat.

Marketingesként pedig két okból is fontos számodra, hogy ismerd az online marketing alapjait:

  1. Marketing szakmai berkekben túlságosan a taktikai elemekre helyezik a hangsúlyt. A weboldalra irányuló forgalomszerzés, a hirdetési fiók beállítások és a közösségi média felületeken elérhető funkciók túlértékeltek. A marketing szakma többsége figyelmen kívül hagyja a marketing alapvető kérdéseit: Kinek, mit és hogyan akarunk eladni?
  2. Szakmai kötelességed folyamatosan fejleszteni magad, hogy a lehető legjobb eredményeket érd el a munkádban. Hogyan tudod ezt megtenni egy olyan környezetben ahol legtöbben a taktikai elemekre koncentrálnak? Ha visszamész az alapokhoz.

Először is tisztázzuk a következő kulcsfontosságú kérdést:

Mi a marketing?

Röviden a marketing az értékesített termék vagy szolgáltatás bemutatása a piacnak.

mi a marketing
Mi a marketing?

Bővebben egy tudatosan megtervezett rendszer, és eszköztár összessége, ami az alábbi lépésekkel segít elérni az üzleti céljainkat:

  1. A célcsoportunk meghatározása
  2. A célcsoportunk igényeinek feltérképezése (ami sokszor nem egyenlő azzal, amit a célcsoportunk mond)
  3. A termékünkre vagy szolgáltatásunkra adott piaci visszajelzések figyelése és elemzése
  4. Az ideális értékesítési csatornák megtalálása
  5. A versenytársaink marketing és értékesítési tevékenységeinek szemmel tartása
  6. Az árazás proaktív támogatása
  7. Az értékesítést támogató kampányok megtervezése és megszervezése (Számos vállalkozásnál ebben ki is merül a marketing)

Elképzelhető, hogy hiányolsz a listáról egy tételt. Az értékesítést.

Az igaz, hogy a legtöbb magyar kisvállalkozás esetében a marketing és az értékesítés kéz a kézben jár. Mégis fontos hangsúlyozni: A marketing és az értékesítés NEM egy és ugyanaz.

Viszont az utóbbi kijelentéshez lényeges hozzátenni:

  • A marketing csökkentheti az értékesítésre fordított időt és energiát
  • Vagy adott esetben ki is válthatja

Alapvetően két különálló területről van szó, ami különböző munkafolyamatokat ölel fel.

Mi az online marketing?

Miután megnéztük mi a marketing, ennek a kérdésnek a megválaszolása már pofonegyszerű.

Minden marketing tevékenységet, ami az interneten (online) valósul meg, azt online marketingnek nevezzünk.

Az online marketing előnyei

Mindhárom szerepet be kell tudnia töltenie a weboldalnak, hogy üzletileg támogatni a vállalkozásunkat.

Az más kérdés, hogy a weboldalunk forgalom nélkül semmit sem ér. Lehet bármennyire szépen és ügyesen felépítve, ha senki sem látja, akkor az értéke nulla.

Melyek a forgalomterelésre leggyakrabban használt online marketing eszközök?

digitális marketing analitika

Forgalomterelő online marketing eszközök
  • Közösségi média felületek

    A közösségi média marketing az online marketing kulcsfontosságú eleme. A social media lehetővé teszi, hogy ott érjük el célközönségünket, ahol sok időt töltenek.

    A közösségi média marketing része a tartalom készítés/gyártás és a megosztása is például a Facebookon, az Instagramon, a LinkedIn-en, a TikTok-on és a YouTube-on. Az elmúlt években elengedhetetlenné vált, hogy fizetett hirdetésekkel egy erős löketet adjunk tartalmainknak a nagyobb közönséget érjünk el.

  • PPC hirdetések (Pay Per Click)

    A PPC hirdetések lehetővé teszik a számunkra, hogy a keresőmotorok találati listáján (SERP) és webhelyeken elhelyezett hirdetések révén elérjük a célközönségünket.

    A PPC hirdetéseknél eredetileg csak akkor kellett fizetnünk, ha a felhasználó rákattintott a hirdetésére. A Google Ads és néhány másik esetben ez továbbra igaz. A közösségi média hirdetéseknél viszont gyakori, hogy a költségek elszámolási alapja a megjelenés. Ettől függetlenül a közösségi média fizetett hirdetéseit is a PPC hirdetések alá szoktuk sorolni.

  • Email marketing

    Az email marketing az egyik leghatékonyabb és legolcsóbb online marketing eszköz. Ráadásul direkt marketing eszköztárunkat bővíti. Az email marketing kiváló lehetőséget biztosít a kapcsolatépítéshez egy előszűrt célcsoporttal. Amennyiben az email listaépítés etikusan és megfelelően végezzük, akkor a listánk tele lesz a „cuccunk” iránt érdeklődőkkel vagy éppen már korábbi vásárlóinkkal.

    Kampányaink nagyobb eséllyel érnek célba, mert nincs „algoritmus függőségünk”, mint a social media marketing eszközöknél.

    Az email marketing szoftverek hatékony a nyomon követést tesznek lehetővé. Részletes mutatókat biztosítanak a megnyitási arányról, az átkattintásokról, a fel- és a leiratkozásokról.

  • Keresőoptimalizálás (SEO)
  • A SEO vagy magyarul a keresőoptimalizálás egy weboldal és a rajta található tartalom optimalizálása annak érdekében, hogy javítsa a weboldal láthatóságát és rangsorolását a keresőmotorok találati listáján. A keresőoptimalizálás foglalkozik az oldalon belüli és azon kívüli tényezők finomhangolásával. A SEO elsődleges feladatai közé tartozik:

    • kialakítani az átlátható webhely felépítést (technikai SEO),
    • fejleszteni a tartalom minőségét,
    • finomítani a célzott kulcsszavak használatát
    • és a weboldalra mutató linkeket szerezni.

    A SEO végső célja a webhely organikus forgalmának növelése.

  • Online PR
  • Az online PR vagy a Public Relations egy márka, termék vagy egyén pozitív nyilvános imázsának kialakítására, kezelésére és fenntartására irányuló tevékenység. Olyan tevékenységeket foglal magában, mint például:

    • sajtóközlemények készítése,
    • történetek bemutatása újságíróknak és a médiának,
    • vagy online említések figyelése és szükség esetén reagálás,

    Az online PR célja az erős hírnév kialakítása és fenntartása, valamint a márka láthatóságának és ismertségének növelése a digitális térben. Az eredménye elkötelezett követő és vásárló bázis méretében, adott esetben weboldal forgalomban és a konverziós arány növekedésben mérhető.

  • és egyéb fizetett hirdetések, amik túl mutatnak a Google Ads és a Facebook hirdetési megoldásain
  • Ide tartoznak például a display hirdetések vagy a videóbanner hirdetések. A mai digitális hirdetési piacon kevés esetben különülnek el az online hirdetések automata hirdetés kiszolgáló rendszerektől. Azonban fontos látni, hogy a két globális szereplő (Meta, avagy Facebook és Google) mellett jelen vannak a piacon érdekes és innovatív marketing eszközök.

Hogyan fogj hozzá az online marketinghez?

Az online marketing ugyanazokból az alapelvekből áll, mint a hagyományos marketing. Csak az eszköztárban térnek el egymástól.

Attól még, hogy az „online” szót odabiggyesztjük még nem változnak meg a marketing alapjai. Az alaptételek és a stratégiák a digitális térben is ugyanúgy működnek.

Például az egyik legismertebb modell, a „4M modell” is gond nélkül átültethető az online marketingbe. Hiába létezik a modell évtizedek óta, a digitalizáció nem változtatja meg a struktúráját.

A 4M modell használata az online marketingben:

  1. Modell (model): Milyen az üzleti modellben működik a vállalkozásunk?

    A marketing stratégia alapjait határozza meg az üzleti modell. Teljesen más megközelítést kíván egy városban tartott tantermi képzést feltölteni 20 fővel. Vagy egy online kurzust eladni 20 főnek.

    Az üzleti modellünk befolyásolja többek között a célcsoportunk méretét és hirdetési eszköztárunkat.

  2. Piac (market): Kik a piaci szereplők rajtunk kívül? Mennyire sikerült megismerned a célcsoportunk problémáit és igényeit?

    A marketingünket a piachoz kell igazítanunk. Nem véletlenül a „piac” angolul a marketing szónak is az alapja. Elsősorban a piac határozza meg a marketing stratégia alapját.

    Előállhat olyan ideális helyzet, olyan nagy az igény a szolgáltatásunkra, hogy elegendő ha láthatóvá tesszük a cégünket.

    Kevésbé ideális helyzetben, nagy a verseny ugyanazokért a vevőkért és a versenytársaktól kell elcsábítanunk őket. Ilyen esetben a „láthatóság” kevés lesz. Be kell vetnünk a teljes marketing arzenált a siker érdekében.

  3. Üzenet (message): Milyen marketing üzenettel tudjuk magunkhoz felkelteni a célcsoportunk figyelmét?

    Az egyik legnagyobb félreértés a marketing üzenettel kapcsolatban, hogy „frappánsnak”, „ötletesnek” vagy netalántán „humorosnak” kell lennie.

    A marketing elsődleges célja nem a szórakoztatás.

    A marketing üzenet célja, hogy a célcsoportunknak érthető módon el tudjuk mondani, hogy megoldást kínálunk a problémájukra. Az érthető módon azt jelenti, hogy az üzenetben visszaköszönjön a probléma, amire megoldást keresik. A legjobb ha mindezt a „saját szavaival” tudjuk megfogalmazni.

    A megoldást kapcsolják a mi cégünkhöz. Egyértelműen derüljön ki, hogy miért vagy miben jobb a mi megoldásunk, mint a többi piaci szereplőé.

    Fontos: A célcsoportod és a piac ismerete nélkül marketing (kampány) üzenetet fogalmazni olyan, mint bekötött szemmel célba lőni. Van rá esély, hogy telibe találsz. Csak épp nem sok.

  4. Media (media): Milyen média csatornákat használjunk, hogy az üzenetünkkel találkozzon a célcsoportunk?

    Vagy ahogy a marketing szakma egyszerűen megfogalmazza: Hol érem el a célcsoportom?

    Nincsen univerzális megoldás. Van olyan cég, amelyiknek a közösségi média az ideális választás, de van olyan, amelyiknek inkább a céges blogra kell koncentrálnia és ahhoz keresni tartalom disztribúciós csatornákat. Ilyen lehet pl. a keresőoptimalizálással az organikus találati lista vagy éppen a fizetett hirdetések.

Fentiek alapján kirajzolódott benned, hogy melyik „M” hogyan jelenik meg az online marketing. Most pedig nézzük meg miért fontos, hogy foglalkozz az online marketinggel!

Miért fontos az online marketinggel foglalkoznod?

A válasz adja magát, ha megnézzük, hogy az emberek mennyivel több időt töltenek a digitális világban, mint 10 évvel ezelőtt.

átlagos napi internet használat

Átlagosan napi hány percet használják az internetet az emberek
forrás: statista.com

A trendfordulóhoz alapjaiban kellene megváltoznia az emberiség társadalmi vagy gazdasági berendezkedésének. Nem úgy tűnik, hogy a tartalom fogyasztási szokásokban a következő években nagy változás lesz.

Természetesen a világon rengeteg cég él az online marketing előnyeivel. Hatalmas lett a reklámzaj, amiből nehéz kitűnni. Ezért fontos, hogy rendszeresen visszatérjünk a 4M modellhez és azon belül is a marketing üzenethez. Csiszoljunk rajta, hogy a célcsoportunk számára továbbra is észrevehetőek legyünk.

Természetesen nem elég a marketing üzeneten dolgoznunk. A vevőink magas szintű kiszolgálása az egyik legjobban megtérülő tevékenység, ami szintén egy marketing feladat. Mivel a célcsoportunk ismerete nélkül nem tudjuk növelni az elégedettségüket.

Mikor érdemes belekezdened az online marketingbe?

Először is válasszunk külön két fogalmat:

  1. Online jelenlét
  2. Online marketing

Az elsőnél a válasz: tegnap.

Ha még nem is értékesítesz online, akkor is nélkülözhetetlen, hogy a felhasználók megtalálják a vállalkozásod a digitális térben. Az online jelenlét jelenthet:

  • egy informatív, „bemutatkozó” weboldalt, ami megjelenik, ha rákeresnek a vállalkozásunk nevére
  • a Google Maps-en egy „virtuális gombostűt”, ahol alap információkat tudhatnak meg
  • egy Facebook oldalt, ahol a vállalkozással kapcsolatos aktualitásokat és híreket megosztjuk.

Az online jelenlét a vállalkozás növekedéséhez nem fog jelentősen hozzátenni. Viszont lehetőséget biztosítunk a célcsoportunk számára, hogy megtaláljanak minket.

Az online marketing már összetettebb kérdés.

Ha szeretnéd felcserélni a „nem tudom honnan lesz a cégben több bevétel a következő hónapban” gondolatot azzal, hogy „a kiszámítható bevételnek köszönhetően a vállalkozás- vagy a marketingfolyamatok fejlesztésére tudok koncentrálni” akkor vágj bele most!

Szinte mindig lehet fejleszteni a marketing folyamatokat, ezért a „Mikor?” helyett fontosabb a „Mivel kezdjem?”.

Remek kiindulási alap a korábbiakban részletezett 4M modell.

Az üzleti modell tisztázása után a marketing egyik legfontosabb kérdését kell megválaszolni:

Kinek akarok eladni?

Hiába van már dokumentálva, érdemes erre a kérdésre rendszeresen visszatérni. A mindennapi munka során új impulzusok érhetnek minket.

Az eddig olvasottak alapján feltételezem nem mondok újat az alábbi mondattal.

Az online marketing nem csak növelni tudja az ügyfeleid számát, hanem minőségi változást is tud hozni a pozicionáláson és a célcsoport meghatározáson keresztül.

Javaslom, hogy csak azután foglalkozz a marketing üzenettel ha tudod kinek fogsz kommunikálni.

Ne felejtsd, hogy a marketing üzenetnek nem „frappánsnak” vagy „humorosnak” kell lennie, hanem a célcsoportnak kell szóljon. Ismerjenek magukra és a problémájukra az üzenetben.

Legvégül jöhetnek a média felületek, ami legtöbbször fizetett hirdetéseket jelent. Legalábbis ha szeretnénk, hogy minél gyorsabban eljusson az üzenet a célcsoportunkhoz.

Záró gondolatok

Az online marketing nem csilivili hirdetések, ütős marketingszövegek és tökéletes kampánybeállítások keveréke.

Egy sikeres cég működését átitatja a marketing. Kizárólag a marketingvezérelt vállalkozás tud elégedett és hűséges vevőket szerezni. Mellette pedig profitábilisan működni.

Az online marketing leggyakoribb célja az új érdeklődők szerzése, de nem szabad említés nélkül elmennünk a többi cél mellett. A vállalkozásunk ismertségének és a vevő megtartó képességének növelése is lehet a célja.

A három főkategóriába (saját, kiérdemelt, fizetett) sorolt marketing csatornákon keresztül juttathatjuk el a pozicionálásunk alapján meghatározott célcsoportunkhoz a marketing üzenetünket.

Természetesen az online marketingben használt stratégiai és taktikai elemek (tartalom, értékesítési tölcsér, marketing tervezés stb.) ismerete és megfelelő kivitelezése is lényeges. Azokról a következő cikkekben fogok írni és említés szintjén be fogom építeni ebbe a cikkbe is.

Az online marketing számos előnnyel jár a hagyományos marketingformákhoz képest.

Az egyik fő előnye, hogy költséghatékonyan tudunk elérni földrajzilag szétszórtan elhelyezkedő célcsoportokat.

Az online marketing lehetővé teszi, hogy termékeink és szolgáltatásaink iránt aktívan érdeklődő felhasználókat tudjunk megszólítani.

Az aktív érdeklődés jelenthet egy internetes keresést. Az online térben indított kereséseknél a leghatékonyabb online marketing eszközök: a keresőoptimalizálás (SEO) és a keresési találatokban elhelyezett fizetett hirdetések.

digitális marketing analitika
Digitális marketing analitika

A digitális marketing egyik legnagyobb ereje a mérésekben rejlik. Például a social media felületeken fogyasztott tartalom alapján is célozhatóvá válnak felhasználói csoportok.

Az online marketing eszközöknek köszönhetően valós időben tudjuk nyomon követni a marketing folyamataink előrehaladását. Különböző elemző eszközökön keresztül, mint például a Google Analytics, mérni tudjuk kampányaink sikerét.

A digitális marketing, illetve az online tér lehetőséget biztosít, hogy kétirányú kommunikációt folytassunk az ügyfeleinkkel. Az ügyfelekkel és vevőkkel kialakított kapcsolatok ösztönzik a lojalitást és a hosszú távú elkötelezettséget.

Ha egy vállalkozás szeretné maximálisan kihasználni az online marketing előnyeit, akkor marketing vezérelten kell működnie.

Mi az online marketing célja?

1. A márkaismertség növelése

Nem fogok – jellemzően multiknál – használt hangzatos kifejezésekkel és mondatokkal dobálózni. Azonban a magyar kisvállalkozásoknak is kell foglalkozniuk a márkaismertséggel.

Mivel a márkaismertség nem azt jelenti, hogy évente van legalább egy 100 milliós „image építő” kampányunk, amiben közhelyekkel teli reklámfilmekkel és óriásplakátokkal kiáltjuk ország-világ felé: „Nálunk az ügyfél az első.” vagy „Számunkra a fenntartható jövő a legfontosabb.”

A kisvállalkozásoknál márkaismertség alatt inkább az alábbiak értjük:

  • Egy szűk célcsoporton belül ismerik a vállalkozásunkat és szakértőként tekintenek ránk. A szakértői státusz a vállalkozás tulajdonosának személyes márkájából adódik.
  • Az ügyfeleinknek nyújtott szolgáltatásnak és a közvetlen kapcsolatnak köszönhető ajánlások.
  • Az ügyfeleink büszkén vállalják, hogy a mi cégünkkel dolgoznak együtt.

Gondolom nem fogunk azon összeveszni, hogy ezek egyikéhez sincs szükség évente legalább egy 100 milliós kampányra.

2. Új érdeklődők szerzése

Az új érdeklődők szerzése jelentheti azt, hogy több ügyfelet szeretnénk vagy azt, hogy a vállalkozásunkhoz jobban illő (mentalitásban, célokban, gondolkodásban) ügyfeleket szeretnénk.

A potenciális új ügyfelek bevonzása tekinthető az egyik legalapvetőbb marketing célnak.

Ha a vállalkozásunkban a marketingfolyamat és a -kommunikáció kiforrott. Magyarul tudjuk, hogy a célcsoportunkból kit és hogyan szólítunk meg. Illetve milyen útvonalat szeretnénk, hogy bejárjon mielőtt érdeklődővé válik. Akkor a marketing nehezét már részben kipipáltuk.

Az érdeklődő szerzés egyik alap igazsága: Az a vállalkozás fog a legtovább életben maradni, amelyik a legtöbbet tud fizetni egy érdeklődő megszerzéséért.

Ezért is fontos, hogy kiket és miként engedünk be az ügyfélkörünkbe. És utána mit értékesítünk nekik és meddig maradnak az ügyfeleink.

3. A vásárlási döntés befolyásolása

A vásárlási döntés befolyásolása a marketing és az értékesítés határterülete. A célcsoport egészét vagy nagyobb részét a marketing befolyásolja. Egyén szinten inkább az értékesítés látja el ezt a feladatot. Kétségtelenül eredményesebben tud az értékesítés befolyásolni ha összhangban van a marketinggel.

A befolyásolásnak lehet negatív értelmezése is. Inkább tekintsünk rá úgy, mint egy eszközre. Használhatjuk nemes és kevésbé nemes célokra is.

A vásárlási döntést több szinten is tudunk befolyásolni.

  • Felhívjuk a célcsoportunk figyelmét a problémájukra
  • Felerősítjük a fájdalom pontokat
  • Előre kezelünk kifogásokat, amik a vásárlási döntés előtt felmerülhetnek
  • Összehasonlítjuk cégünk termékét vagy szolgáltatását más piaci szereplők által kínált megoldásokkal

4. Azonnali online értékesítés felé terelni a célcsoportot

Elérkeztünk ahhoz a célhoz, amit betűszóval csak CTA-nak szoktunk nevezni.

Ha az előző célokat sikerült elérnünk, akkor a következő logikus lépés, hogy a marketingünkbe épített értékesítési eszközökkel a pénztár felé tereljük a célcsoportunk tagjait.

A CTA sikerességét nagyban befolyásolja, hogyan építjük fel a termékpiramisunkat.

5. A vevőink és ügyfeleink elkötelezettségének fenntartása

Az a célunk, hogy a vevőink a mi cégünkhöz legyenek hűek és minél nehezebb dolga legyen egy másik cégnek elcsábítania őket tőlünk. Nevezhetjük ezt márkahűségnek is.

Az ügyfeleinknek olyan szolgáltatást nyújtsunk, aminek köszönhetően hosszú időn át velünk maradnak. Egyszerűen fogalmazva eredményezzen pozitív ügyfélélményt a szolgáltatásunk.

Lehetünk mi a legügyesebbek új ügyfelek szerzésében. Viszont a vállalkozásunk üzletileg akkor lesz fenntartható, ha a meglévő vevőkörünk több időt és energiát fordítunk, mint új ügyfelek szerzésére.

Ugyanis a legtöbb felmérés szerint egy új ügyfelet megszerezni ötször drágább, mint megtartani egyet.

Nem mellesleg a meglévő ügyfeleknek újból tudunk értékesíteni. Új és kiegészítő termékeket és szolgáltatásokat, amiket ugyebár marketing vezérelten fejlesztettünk.

Milyen kategóriákba sorolhatjuk az online marketing csatornákat?

  • Paid media, magyarul fizetett hirdetések. Nem meglepő módon ide sorolunk minden megjelenést, amiért fizetünk: PPC hirdetések, display hirdetések, videó hirdetések, audió hirdetések. A digitális téren kívül pedig a TV-ben, a rádióban, a sajtóban és a közterületen megjelenő reklámokat.
  • Owned media, azok a marketing csatornák tartoznak ide, amik a saját tulajdonunkban vannak: weboldal, saját email listák, podcast csatorna és különböző események.
  • Earned media, erre a legnehezebb magyar kifejezést találni. Leginkább a „szájhagyomány” szó jut eszembe a kategóriáról. Fordítsuk kiérdemelt marketing csatornáknak: megosztások, említések, ajánlások és organikus forgalom.

paid earned owned media

Online marketing csatornák kategorizálása

Ha szemfüles voltál akkor kiszúrhattad, hogy a közösségi média felületek egyik kategóriában sem szerepelnek.

Legtöbben az owned kategória alá sorolják. Viszont ezt a megközelítést helytelennek gondolom.

Hiába van kontrollod afelett milyen tartalom jelenjen meg a közösségi média felületeiden. Valójában nincs a tulajdonodban, mert bármikor letilthatja/megszüntetheti a Facebook, az Instagram, a TikTok vagy bármelyik másik social media felület. Illetve a platform megjelenésére és a tartalom terjedésére sincs közvetlen hatásod.

A közösségi média a három kategória metszetébe sorolom:

  • Owned media, mert a kihelyezett tartalom a tiéd.
  • Earned media, mert az algoritmusuk és a felhasználói viselkedés befolyásolja mekkora elérése lesz a tartalomnak.
  • És közben Paid media is, mert néhány virálisan terjedő tartalmon kívül akkor tudsz ténylegesen eljutni a célcsoportodhoz ha fizetsz a kontent terjedéséért.

Melyik a legfontosabb online marketing eszköz?

A digitális marketingben a vállalkozások egyik legfontosabb csatornája a weboldal. A honlapnál van a legnagyobb alkotói szabadságunk. Jóformán azt írunk és teszünk közzé, amit akarunk. Nincs központi cenzúra.

A weboldal az online jelenlétben hármas szerep betöltésre kell, hogy képes legyen:

  • Bemutatni a céget (pozicionálás)
  • Oktatni, képezni a piacot (tartalommarketing)
  • Értékesíteni (vagy legalábbis előkészíteni értékesítésre) a cég szolgáltatásait és/vagy termékeit (marketing és sales folyamatok)

Mindhárom szerepet be kell tudnia töltenie a weboldalnak, hogy üzletileg támogatni a vállalkozásunkat.

Az más kérdés, hogy a weboldalunk forgalom nélkül semmit sem ér. Lehet bármennyire szépen és ügyesen felépítve, ha senki sem látja, akkor az értéke nulla.

Melyek a forgalomterelésre leggyakrabban használt online marketing eszközök?

digitális marketing analitika

Forgalomterelő online marketing eszközök
  • Közösségi média felületek

    A közösségi média marketing az online marketing kulcsfontosságú eleme. A social media lehetővé teszi, hogy ott érjük el célközönségünket, ahol sok időt töltenek.

    A közösségi média marketing része a tartalom készítés/gyártás és a megosztása is például a Facebookon, az Instagramon, a LinkedIn-en, a TikTok-on és a YouTube-on. Az elmúlt években elengedhetetlenné vált, hogy fizetett hirdetésekkel egy erős löketet adjunk tartalmainknak a nagyobb közönséget érjünk el.

  • PPC hirdetések (Pay Per Click)

    A PPC hirdetések lehetővé teszik a számunkra, hogy a keresőmotorok találati listáján (SERP) és webhelyeken elhelyezett hirdetések révén elérjük a célközönségünket.

    A PPC hirdetéseknél eredetileg csak akkor kellett fizetnünk, ha a felhasználó rákattintott a hirdetésére. A Google Ads és néhány másik esetben ez továbbra igaz. A közösségi média hirdetéseknél viszont gyakori, hogy a költségek elszámolási alapja a megjelenés. Ettől függetlenül a közösségi média fizetett hirdetéseit is a PPC hirdetések alá szoktuk sorolni.

  • Email marketing

    Az email marketing az egyik leghatékonyabb és legolcsóbb online marketing eszköz. Ráadásul direkt marketing eszköztárunkat bővíti. Az email marketing kiváló lehetőséget biztosít a kapcsolatépítéshez egy előszűrt célcsoporttal. Amennyiben az email listaépítés etikusan és megfelelően végezzük, akkor a listánk tele lesz a „cuccunk” iránt érdeklődőkkel vagy éppen már korábbi vásárlóinkkal.

    Kampányaink nagyobb eséllyel érnek célba, mert nincs „algoritmus függőségünk”, mint a social media marketing eszközöknél.

    Az email marketing szoftverek hatékony a nyomon követést tesznek lehetővé. Részletes mutatókat biztosítanak a megnyitási arányról, az átkattintásokról, a fel- és a leiratkozásokról.

  • Keresőoptimalizálás (SEO)
  • A SEO vagy magyarul a keresőoptimalizálás egy weboldal és a rajta található tartalom optimalizálása annak érdekében, hogy javítsa a weboldal láthatóságát és rangsorolását a keresőmotorok találati listáján. A keresőoptimalizálás foglalkozik az oldalon belüli és azon kívüli tényezők finomhangolásával. A SEO elsődleges feladatai közé tartozik:

    • kialakítani az átlátható webhely felépítést (technikai SEO),
    • fejleszteni a tartalom minőségét,
    • finomítani a célzott kulcsszavak használatát
    • és a weboldalra mutató linkeket szerezni.

    A SEO végső célja a webhely organikus forgalmának növelése.

  • Online PR
  • Az online PR vagy a Public Relations egy márka, termék vagy egyén pozitív nyilvános imázsának kialakítására, kezelésére és fenntartására irányuló tevékenység. Olyan tevékenységeket foglal magában, mint például:

    • sajtóközlemények készítése,
    • történetek bemutatása újságíróknak és a médiának,
    • vagy online említések figyelése és szükség esetén reagálás,

    Az online PR célja az erős hírnév kialakítása és fenntartása, valamint a márka láthatóságának és ismertségének növelése a digitális térben. Az eredménye elkötelezett követő és vásárló bázis méretében, adott esetben weboldal forgalomban és a konverziós arány növekedésben mérhető.

  • és egyéb fizetett hirdetések, amik túl mutatnak a Google Ads és a Facebook hirdetési megoldásain
  • Ide tartoznak például a display hirdetések vagy a videóbanner hirdetések. A mai digitális hirdetési piacon kevés esetben különülnek el az online hirdetések automata hirdetés kiszolgáló rendszerektől. Azonban fontos látni, hogy a két globális szereplő (Meta, avagy Facebook és Google) mellett jelen vannak a piacon érdekes és innovatív marketing eszközök.

Hogyan fogj hozzá az online marketinghez?

Az online marketing ugyanazokból az alapelvekből áll, mint a hagyományos marketing. Csak az eszköztárban térnek el egymástól.

Attól még, hogy az „online” szót odabiggyesztjük még nem változnak meg a marketing alapjai. Az alaptételek és a stratégiák a digitális térben is ugyanúgy működnek.

Például az egyik legismertebb modell, a „4M modell” is gond nélkül átültethető az online marketingbe. Hiába létezik a modell évtizedek óta, a digitalizáció nem változtatja meg a struktúráját.

A 4M modell használata az online marketingben:

  1. Modell (model): Milyen az üzleti modellben működik a vállalkozásunk?

    A marketing stratégia alapjait határozza meg az üzleti modell. Teljesen más megközelítést kíván egy városban tartott tantermi képzést feltölteni 20 fővel. Vagy egy online kurzust eladni 20 főnek.

    Az üzleti modellünk befolyásolja többek között a célcsoportunk méretét és hirdetési eszköztárunkat.

  2. Piac (market): Kik a piaci szereplők rajtunk kívül? Mennyire sikerült megismerned a célcsoportunk problémáit és igényeit?

    A marketingünket a piachoz kell igazítanunk. Nem véletlenül a „piac” angolul a marketing szónak is az alapja. Elsősorban a piac határozza meg a marketing stratégia alapját.

    Előállhat olyan ideális helyzet, olyan nagy az igény a szolgáltatásunkra, hogy elegendő ha láthatóvá tesszük a cégünket.

    Kevésbé ideális helyzetben, nagy a verseny ugyanazokért a vevőkért és a versenytársaktól kell elcsábítanunk őket. Ilyen esetben a „láthatóság” kevés lesz. Be kell vetnünk a teljes marketing arzenált a siker érdekében.

  3. Üzenet (message): Milyen marketing üzenettel tudjuk magunkhoz felkelteni a célcsoportunk figyelmét?

    Az egyik legnagyobb félreértés a marketing üzenettel kapcsolatban, hogy „frappánsnak”, „ötletesnek” vagy netalántán „humorosnak” kell lennie.

    A marketing elsődleges célja nem a szórakoztatás.

    A marketing üzenet célja, hogy a célcsoportunknak érthető módon el tudjuk mondani, hogy megoldást kínálunk a problémájukra. Az érthető módon azt jelenti, hogy az üzenetben visszaköszönjön a probléma, amire megoldást keresik. A legjobb ha mindezt a „saját szavaival” tudjuk megfogalmazni.

    A megoldást kapcsolják a mi cégünkhöz. Egyértelműen derüljön ki, hogy miért vagy miben jobb a mi megoldásunk, mint a többi piaci szereplőé.

    Fontos: A célcsoportod és a piac ismerete nélkül marketing (kampány) üzenetet fogalmazni olyan, mint bekötött szemmel célba lőni. Van rá esély, hogy telibe találsz. Csak épp nem sok.

  4. Media (media): Milyen média csatornákat használjunk, hogy az üzenetünkkel találkozzon a célcsoportunk?

    Vagy ahogy a marketing szakma egyszerűen megfogalmazza: Hol érem el a célcsoportom?

    Nincsen univerzális megoldás. Van olyan cég, amelyiknek a közösségi média az ideális választás, de van olyan, amelyiknek inkább a céges blogra kell koncentrálnia és ahhoz keresni tartalom disztribúciós csatornákat. Ilyen lehet pl. a keresőoptimalizálással az organikus találati lista vagy éppen a fizetett hirdetések.

Fentiek alapján kirajzolódott benned, hogy melyik „M” hogyan jelenik meg az online marketing. Most pedig nézzük meg miért fontos, hogy foglalkozz az online marketinggel!

Miért fontos az online marketinggel foglalkoznod?

A válasz adja magát, ha megnézzük, hogy az emberek mennyivel több időt töltenek a digitális világban, mint 10 évvel ezelőtt.

átlagos napi internet használat

Átlagosan napi hány percet használják az internetet az emberek
forrás: statista.com

A trendfordulóhoz alapjaiban kellene megváltoznia az emberiség társadalmi vagy gazdasági berendezkedésének. Nem úgy tűnik, hogy a tartalom fogyasztási szokásokban a következő években nagy változás lesz.

Természetesen a világon rengeteg cég él az online marketing előnyeivel. Hatalmas lett a reklámzaj, amiből nehéz kitűnni. Ezért fontos, hogy rendszeresen visszatérjünk a 4M modellhez és azon belül is a marketing üzenethez. Csiszoljunk rajta, hogy a célcsoportunk számára továbbra is észrevehetőek legyünk.

Természetesen nem elég a marketing üzeneten dolgoznunk. A vevőink magas szintű kiszolgálása az egyik legjobban megtérülő tevékenység, ami szintén egy marketing feladat. Mivel a célcsoportunk ismerete nélkül nem tudjuk növelni az elégedettségüket.

Mikor érdemes belekezdened az online marketingbe?

Először is válasszunk külön két fogalmat:

  1. Online jelenlét
  2. Online marketing

Az elsőnél a válasz: tegnap.

Ha még nem is értékesítesz online, akkor is nélkülözhetetlen, hogy a felhasználók megtalálják a vállalkozásod a digitális térben. Az online jelenlét jelenthet:

  • egy informatív, „bemutatkozó” weboldalt, ami megjelenik, ha rákeresnek a vállalkozásunk nevére
  • a Google Maps-en egy „virtuális gombostűt”, ahol alap információkat tudhatnak meg
  • egy Facebook oldalt, ahol a vállalkozással kapcsolatos aktualitásokat és híreket megosztjuk.

Az online jelenlét a vállalkozás növekedéséhez nem fog jelentősen hozzátenni. Viszont lehetőséget biztosítunk a célcsoportunk számára, hogy megtaláljanak minket.

Az online marketing már összetettebb kérdés.

Ha szeretnéd felcserélni a „nem tudom honnan lesz a cégben több bevétel a következő hónapban” gondolatot azzal, hogy „a kiszámítható bevételnek köszönhetően a vállalkozás- vagy a marketingfolyamatok fejlesztésére tudok koncentrálni” akkor vágj bele most!

Szinte mindig lehet fejleszteni a marketing folyamatokat, ezért a „Mikor?” helyett fontosabb a „Mivel kezdjem?”.

Remek kiindulási alap a korábbiakban részletezett 4M modell.

Az üzleti modell tisztázása után a marketing egyik legfontosabb kérdését kell megválaszolni:

Kinek akarok eladni?

Hiába van már dokumentálva, érdemes erre a kérdésre rendszeresen visszatérni. A mindennapi munka során új impulzusok érhetnek minket.

Az eddig olvasottak alapján feltételezem nem mondok újat az alábbi mondattal.

Az online marketing nem csak növelni tudja az ügyfeleid számát, hanem minőségi változást is tud hozni a pozicionáláson és a célcsoport meghatározáson keresztül.

Javaslom, hogy csak azután foglalkozz a marketing üzenettel ha tudod kinek fogsz kommunikálni.

Ne felejtsd, hogy a marketing üzenetnek nem „frappánsnak” vagy „humorosnak” kell lennie, hanem a célcsoportnak kell szóljon. Ismerjenek magukra és a problémájukra az üzenetben.

Legvégül jöhetnek a média felületek, ami legtöbbször fizetett hirdetéseket jelent. Legalábbis ha szeretnénk, hogy minél gyorsabban eljusson az üzenet a célcsoportunkhoz.

Záró gondolatok

Az online marketing nem csilivili hirdetések, ütős marketingszövegek és tökéletes kampánybeállítások keveréke.

Egy sikeres cég működését átitatja a marketing. Kizárólag a marketingvezérelt vállalkozás tud elégedett és hűséges vevőket szerezni. Mellette pedig profitábilisan működni.

Az online marketing leggyakoribb célja az új érdeklődők szerzése, de nem szabad említés nélkül elmennünk a többi cél mellett. A vállalkozásunk ismertségének és a vevő megtartó képességének növelése is lehet a célja.

A három főkategóriába (saját, kiérdemelt, fizetett) sorolt marketing csatornákon keresztül juttathatjuk el a pozicionálásunk alapján meghatározott célcsoportunkhoz a marketing üzenetünket.

Természetesen az online marketingben használt stratégiai és taktikai elemek (tartalom, értékesítési tölcsér, marketing tervezés stb.) ismerete és megfelelő kivitelezése is lényeges. Azokról a következő cikkekben fogok írni és említés szintjén be fogom építeni ebbe a cikkbe is.

Szólj hozzá!