Minden sikeres munka a tervezéssel kezdődik. Nincs ez másképp a marketingnél sem. Mi az a marketingtervezés? És hogyan tervezd meg a marketinged? Miért van erre szükséged egyáltalán? Ezt fogjuk megnézni, tarts velünk!

Mi az a marketingtervezés?
A marketingtervezés egy olyan munkafolyamat, ahol elemzésekre és kutatásokra alapozva elkészítjük a vállalkozás üzleti céljaihoz igazított marketingtervet, vagy marketingterveket.
Miért fontos a marketingtervezés?
Korábbi cikkünkben, Az online marketing alapjaiban említettük, hogy ma már elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás marketing vezérelten működjön, és legyen felépítve.
Ez jól észrevehető abban, hogy napjainkban sok vállalkozás könnyen kiélezett piaci versennyel, emelkedő hirdetési költségekkel, és gyengülő teljesítményt mutató kampányokkal találhatja szemben magát.
Azt vehetjük észre, hogy ma már nem elég a jó teljesítmény, a jó eredményhez, hanem kiemelkedőt kell nyújtanunk ahhoz, hogy cégünk megfelelően fejlődni tudjon. Korábban is rengeteget lehetett hallani a marketingtervezés, vagy marketingterv fontosságáról, de napjainkra elengedhetetlenné vált.
Ennek ellenére mégis azt láthatjuk, hogy a nagy rohanásban, sok vállalkozás a megfelelő tervezést hanyagolja el. Vagy csak egyszerűen a tervezés minősége nem ér fel azzal a szinttel, amivel jelenleg versenyre lehet kelni.
A marketingtervezés az alábbiakban segíti a vállalkozásod fejlődését:
- Meghatározza a konkrét marketing célokat: Nem elég annyi, hogy több ügyfelet, vagy több bevételt szeretnénk elérni. Legtöbb esetben ettől már sokkal összetettebben kell megközelíteni.
- Megnöveli a marketing hatékonyságát: Mivel megfelelő tervezés áll mögötte, lényegesen csökken a hiba faktorok száma, a döntéshozási idő, és a tényleges kivitelezésre szánt idő.
- Csökkenti a marketing költségeket: A megfelelő tervezéssel kisebb költségvetésből, jobb eredményt érhetünk el.
- Jobb megtérülést eredményez a teljes marketingköltségen
Mikor érdemes megtervezni a marketing tevékenységeket?
Marketing tervet meghatározott időszakonként, vagy bármilyen új marketing tevékenység megkezdése előtt, vagy jelenlegi marketing tevékenységünk jelentős megváltoztatása előtt érdemes készíteni.
Időszakos marketing terv készítése
Egy vállalkozás folyamatos fejlődéséhez rendszeresen új célok kitűzésére van szükség. Ahhoz, hogy megvalósítsuk ezeket az üzleti célokat, a célok eléréséhez szükséges marketing tevékenységeket is meg kell terveznünk.
A megfelelő tervezési időszakok megállapításához figyelembe kell vennünk az üzletben bekövetkező változások gyakoriságát, és a piacunk változásainak gyakoriságát. Természetesen minél rövidebb időtávra tervezünk, annál rövidebb tervezési időre van szükség.
Leggyakoribb időszakos tervezési időtartamok:
- napi
- heti
- havi
- negyedéves
- féléves
- éves
- hosszútávú (több éves)
Új marketing tevékenység megkezdése előtti tervezés
Ha bármilyen új marketing tevékenységbe kezdünk, célszerű előtte tervet készíteni hozzá. Ezzel biztosítjuk a marketingünk tudatosságát, és növelhetjük a hatékonyságot. Egy jól felépített marketing terv sokkal nagyobb hatékonysággal, és megtérüléssel tud működni.
Az előzetes marketing terv felállítására azért is van szükség, hogy validáljuk vagy elvessük az általunk felállított hipotézist. Minél több hipotézist, feltételezést validálunk, annál jobban megismerjük a piacot, és hosszútávon ezáltal sokkal hatékonyabban tud a vállalkozás működni.
Leggyakoribb új marketing tevékenységek, ahol javasolt előzetes tervet készíteni:
- piacra lépés
- új termék vagy szolgáltatás bevezetése
- új marketing csatornán megkezdett jelenlét
- egyéb célspecifikus céloknál (ügyfélmegtartás növelése, piaci részesedés növelését célzó kampányok, stb.)
Jelenlegi marketing tevékenységünk jelentős megváltoztatása előtti tervezés
Amennyiben jelentősen megváltoztatjuk korábbi marketing stratégiánkat valamilyen célra irányulóan, szintén érdemes új marketingtervet készítenünk.
Ez esetben elsősorban a változtatásokat célszerű tisztázni. Ehhez az alábbiakat érdemes végig gondolnunk:
- miért akarunk változtatni?
- milyen eredményei voltak a korábbi kampánynak?
- mi működött a korábbi kampányban?
- mi nem működött a korábbi kampányban?
- hogy tudjuk az új kampányt feljavítani a cél érdekében?
Hogyan tervezzük meg a marketing tevékenységeinket?
A marketingterv a vállalkozás átfogó marketingstratégiáján alapul. Ezt mindig tartsuk szem előtt! Nézzük meg pontosan, hogy kell a marketinget megtervezni a gyakorlatban.
1, Cél vagy célok meghatározása
Az első lépés mindig a konkrét cél meghatározása. Nem elég annyi, hogy több ügyfelet, vagy több bevételt szeretnénk. Ugyanis ez nem határozza meg hol van a jelenlegi marketingben hiba. Nem ismerik a céget? Nem kelti fel eléggé a célcsoport érdeklődését a termék vagy szolgáltatás? Bizalmat vesztettek a céggel kapcsolatban? Nem jó az ajánlatunk? Nem jó az árazás? Nem megfelelő célcsoportot érünk el?
Megannyi kérdést tehetnénk még fel ez esetben. Egy pontos meghatározás úgy hangzik, mint például az Instagram követők számának növelése. Ez esetben már pontosan tudjuk, hol kezdjük a munkát.
Minél kevesebb célt határozunk meg, annál specifikusabb marketingtervet tudunk hozzá készíteni. Ha nem egy induló vállalkozás marketingtervéről beszélünk, javasolt a célok számát maximum 2-3-ra szűkíteni, hogy célspecifikus marketingtervet készíthessünk.
2, Piackutatás: a cél elérése szempontjából minden kapcsoló információ begyűjtése a piacról
Fiktív példánkat véve az Instagram követők számát szeretnénk növelni, ezért így haladunk tovább.
Használta a cég az Instagram-ot korábban? Ha igen, akkor a hiba okát keressük, hogy miért nem növekedett a követők száma megfelelő ütemben. Azt is vizsgáljuk meg, hogy az elvárásunk egyáltalán reális volt e. Posztoltunk eleget? Aktív, vagy passzív a követő bázisunk? Milyen tartalmat szerettek, milyet nem? A versenytársaink milyen tevékenységet folytatnak az Instagramon, és milyen eredménnyel? Milyen volt a posztjaink minősége?
Amennyiben nem volt jelen korábban a vállalkozás az Instagramon, javasolt egy Instagramra korlátozott piackutatással és versenytárs elemzéssel kezdenünk. Nagyjából ugyan azokra a kérdésekre keressük a választ. Mi működik, mi nem? Ki, mit, hogy csinál, milyen eredménnyel?
3, Marketingcsatornák kiválasztása: a cél elérését leginkább támogató marketingcsatornák kiválasztása, ezek arányainak tisztázása
Jelen esetben nem kérdés, hogy mi lesz a marketing csatornánk, hiszen megfelelően konkretizáltuk a célt. Instagram. Sok esetben ez nem ennyire egyszerű.
4, Kampánytípusok kiválasztása
A kampánytípus kiválasztásánál most szintén nincs nehéz dolgunk. Próbálhatjuk organikus eléréssel növelni a követőtábort, jobb és érdekesebb tartalommal.
Választhatunk fizetett hirdetést is, követőszámunk növelésére.
A kampányok közötti arányt szintén célszerű előre tisztázni.
5, Költségvetés meghatározása
Meghatározzuk a fizetett hirdetésekre ráfordított ideális költségek mennyiségét. Szintén javasolt kalkulációt készítenünk arra, hogy az új tartalmakkal kapcsolatosan milyen mennyiségű munkaórára számíthatunk.
Szintén meg kell határoznunk, hogy kik a felelősök az egyes részek elvégzéséért, és ők hogyan dolgozzanak együtt, ha erre szükség van.
6, Fő üzenetek meghatározása, kreatívok meghatározása
Korábbi lépések elvégzése után, könnyebben meg tudjuk határozni, hogy milyen fő üzenet/üzenetek fognak valószínűleg működni, és hogy mi milyet szeretnénk használni.
Az üzenetek/ kreatívok összhangban legyenek a vállalkozás által képviselt értékekkel, a kijelölt cél elérésére irányuljanak, és várhatóan jól teljesítsenek. Hogy mi teljesít jól, azt a piackutatásnál már kiderítettük.
A fő üzenetünk valószínűleg annak a bizonyítása lesz, hogy milyen nagyszerű tartalmaink vannak az Instagramon. A kretívokhoz pedig a korábban jól teljesítő posztok közül választunk, vagy azokhoz hasonlókat készítünk. Ugyanis azok már validáltak, bizonyították, hogy szereti őket a célcsoport.
7, Mérőszámok meghatározása: amelyek mérik a marketing tevékenység eredményeit
Jelen esetben a követők száma lesz az elsődleges mérőszámunk, ugyanis az ő számukat szeretnénk növelni. Viszont célszerű másodlagos mérőszámokat is meghatároznunk, hogy a kevésbé elkötelezett felhasználóinkat is megértsük majd. Ilyen lehet a lájkolók száma, megosztások száma, de maga az elérés mennyisége is fontos lesz.
A fizetett hirdetések kampányánál a követést választjuk konverzióként.
8, Jelentési időtartamok meghatározása
Meghatározzuk milyen gyakran vizsgáljuk felül a tevékenységünk eredményeit. Jelen esetben a heti 1 alkalom jónak tűnik, amennyiben nem dolgozunk túl nagy hirdetési büdzsével.
9, Optimalizálás
Teljesítményünk alapján folyamatosan optimalizáljuk, javítjuk marketingünket. Mindig levonjuk a megfelelő következtetéseket, és beépítjük azonnal kampányainkba.
Az is előfordulhat, hogy teljesen újra kell gondolnunk a tervet. Ez esetben valahol, valamit rosszul mértünk fel. Nem szabad kétségbe esni, történt már sokszor ilyen a marketing történelmében. A következtetést itt is le kell vonnunk, amit utána szintén validálnunk kell majd.
10, Ideális marketingstruktúra felépítve
Ha jól csináltuk a korábbi lépéseinket, tökéletesen megtanultuk az Instagram követőink számának növelésének a titkos receptjét. Ez valószínűleg jelentős piaci változásig, egyáltalán nem fog gondot okozni nekünk a jövőben.
Záró gondolatok
Cikkünk célja, hogy átadjuk, hogy is működik a marketingtervezés a gyakorlatban. Egy így felépített marketing jelenti azt, hogy a vállalkozásod marketing vezérelten működik. Láthatod, hogy valószínűleg az eredménye sem marad el.
Fiktív példánkban igyekeztünk tényleg gyakorlatiasak lenni, persze némi egyszerűsítést is alkalmaztunk. Nem mindegy például, hogy mennyi volt az átlagos követő szerzés költsége, és hogy ez, hogyan illeszkedik a tervezett ügyfélszerzési költségeinkhez.
Reméljük sikerült motiválnunk téged azzal, hogy marketingvezérelt üzletet építs, és némi értéket is sikerült adnunk, hogy ezt mégis hogyan teheted meg.
Amennyiben szeretnéd, hogy mi tervezzük meg vállalkozásod profi, és személyre szabott marketingjét, bátran vedd fel velünk a kapcsolatot!