Inbound marketing

Ha a vállalkozásod egy kicsit is halad a korral, akkor nagy esély van rá, hogy te is inbound marketinggel próbálsz elsősorban érvényesülni, mégha nem is tudatosan. Ha viszont valamiért lemaradtál, és outbound marketinget végzel leginkább, akkor pedig szinte biztos, hogy erre kell váltanod mihamarabb. A mai cikkben bemutatom az új generációs inbound marketinget, megbeszéljük mire figyelj, és hogy miért váltja/váltotta fel a régimódi outbound marketinget. 

Bizonyára te is észrevetted, hogy jelen korunk világa egyre gyorsabb ütemben változik. Ez a versenyfutás természetesen a marketingre is kihat, ha egyáltalán nem ő az éllovas a versenyben. Gazdaság központú világunkban hatalmas harc folyik az új ügyfelekért, és a kecsegtető profitért. Ez pedig megfelelő marketing nélkül nem lehetséges. 

Viszont a mindennapi életünkben is érezhető változások kihatottak a piaci igényekre, és a felhasználó viselkedésre/fogyasztói magatartásra egyaránt.  Erre természetesen a marketing is reagált. Ez azt a változást idézte elő, hogy a régimódinak mondható outbound marketinget egyre inkább felváltja a modernebb inbound marketing, ami már alkalmazkodik ezekhez a változásokhoz. 

A mai cikkben megnézzük ezt a 2 típusú marketinget, és beszélek neked arról, hogy miért szükséges az inbound marketing ahhoz, hogy sikereket érjen el a vállalkozásod. Valószínűleg jelenleg is ezt a típusú marketinget végzed, ezért nem árt pontosan tisztában lenni vele.

A megértéséhez kezdjük az elején, az outbound marketingnél. 

Mi az az outbound marketing?

Az outbound marketing egy leginkább régebbi generációs marketingnek mondható, amit jelen korra az inbound vált fel egyre inkább.

Az outbound jellemzően egy nagy elérésű, nyomulós, kevésbé célzott marketing, ami azt jelenti, hogy maga a marketing tevékenység kevésbé fókuszál a pontos célcsoport megtalálására, és tényleges igényeikre.Helyette inkább a salest helyezi előtérbe.  Így próbálva eredményeket produkálni. 

Az outbound marketing eszközei jellemzően hideghívások, hideg emailek, rádió, tv, újsághirdetések, szórólapok. De ide sorolandók a mai is gyakran alkalmazott display, és videó hirdetések. Itt 2 dolgot kell észrevennünk. 

Az egyik az az, hogy sok esetben kevésbé célzott az outbound marketing, tehát a tényleges célcsoport csak egy kis részét teszi ki általában a célzásnak. 

A másik dolog pedig, hogy a célcsoport kéretlenül kapja a hirdetéseket, megkereséseket, marketing üzeneteket, ami valljuk be, elég zavaró tud lenni. 

Az outbound marketing másik jellemzője, hogy sokkal inkább az értékesítésre fókuszál, és nem tesz különösebb erőfeszítéseket arra, hogy pozitív képet alakítson ki a célcsoport előtt a márkáról.

Mi az inbound marketing? 

Az inbound marketing az outbound marketing új megközelítése, ami sokkal inkább alkalmazkodott  a jelenlegi fogyasztói/felhasználói magatartáshoz, ami jelentősen megváltozott az utóbbi években. Szinte az outbound pontos ellentéte. A kérdést sokkal könnyebb megválaszolnunk, ha megvizsgáljuk a jellemzőit.

Inbound marketing jellemzői

Célcsoport pontos megismerése: Az inbound marketingbe sokkal fontosabb szerepet kap egy tényező, ami az outboundban kevésbé játszott fontos szerepet. Méghozzá a célcsoport kiismerése. Mondanom sem kell, ez mennyire megnövelheti egy vállalkozás marketingjének hatékonyságát, ha ténylegesen ismeri a célcsoportot.

Pontosabb célzás: Az inbound marketing a tömeges elérés helyett, sokkal pontosabban és tudatosabban célozza a célcsoportot, mint az outbound. A korábban említett outbound marketing eszközök zömén láthatjuk, hogy egy tv-s, szórólapos, vagy hideghívásos marketinggel nagy eséllyel sok olyan személyt érünk el, aki nem is célcsoportunk. 

Kevésbé nyomulós: A kéretlen reklámok helyett, az inbound marketing eszközeiből adódóan nem bombázza felesleges reklámokkal, megkeresésekkel a célcsoportot. Megfelelően felépített inbound marketing esetén a célcsoport a megfelelő időben, a megfelelő tartalommal, hirdetéssel találkozik. 

Bizalomépítő, és kevésbé sales fókuszú: Az inbound marketing fontos jellemzője, hogy bizalmat épít, értéket teremt a célcsoport számára, szakértői márka képet próbál kialakítani, és így próbálja felhívni a célcsoport figyelmét az adott márkára, vállalkozásra.

Inbound marketing előnyei

Költséghatékonyság: A pontosabb célzás miatt költséghatékonyabban használható fel a költségkeret, hiszen ténylegesen a célcsoportra irányul a marketing tevékenység.

Időhatékony: A felesleges célzást elkerülve a marketingre fordított idő a tényleges célcsoportot éri el, mindig a megfelelő időben. Így az idő is a ténylegesen fontos célcsoportra összpontosul kizárólag. 

Jobban mérhető: Az inbound marketing eszköztára jellemzően online marketing csatornákból áll, ami kiemelkedően mérhető az outbound marketing jellemzően offline marketing csatornáihoz képest. 

Nem zavaró: Az outboundnál megszokott kéretlen, idegesítő marketing helyett az inbound sokkal kifinomultabban vonja magára a célcsoport figyelmét. 

Bizalmat/szimpátiát/elkötelezettséget vált ki: Az inboundnál megszokott bizalomépítés, márkaépítés, és értékteremtő marketing sokkal szimpatikusabb a célcsoport számára, mint a nyomulós, sales fókuszú, tömegesen öntött  outbound marketing. 

Jobb ügyfélmegtartás: A bizalomépítéssel, értékteremtéssel, magyarul a “törődéssel” márkahűséget épít, így sokkal könnyebben megtartja a korábbi ügyfeleket, vagy segíti az érdeklődőket a vásárlás irányába terelni. 

A célcsoport talál rá a cégre, és nem fordítva: Az inbound értékteremtő tulajdonságának, és a marketing csatornáinak köszönhetően a célcsoport talál rá a vállalkozásra, és nem fordítva. 

Inbound marketing eszközei

Az inbound marketinget gyakran megegyezőnek gondolják a tartalommarketinggel. Ez így nem teljesen igaz. Igaz, hogy az inbound marketing jelentős mértékben tartalommarketingre épül, de nem merül ki itt.

Nézzük mik is az inbound marketing eszközei, és hogy milyen marketing csatornákból épülhet fel az inbound marketing. 

Keresőoptimalizálás (SEO): A weboldal keresőoptimalizálása nagyszerű eszköz az inbound marketingben. Amennyiben az értékes, célcsoport számára hasznos  blog cikkek még keresőoptimalizáltak is, remek eszköz lehet a vállalkozás növekedéséhez. A célcsoport nem csak ingyen értéket kap a blog cikkekből, de szakmai hitelesség megszerzésére is kiváló. A keresőoptimalizálás pedig segíti hogy a célcsoport magától találja meg a nagyszerű tartalmat, ami  releváns számára. Természetesen nem csak a blog cikkeket, de az oldalakat is megéri keresőoptimalizálni, így a célcsoportot a vásárlóvá konvertálás különböző szakaszaiban, különböző típusú tartalommal lehet kiszolgálni.

Közösségi média: Érdekes és hasznos tartalmak megosztásával a közösségi média remek eszköz, hogy elérd a célcsoportod, és jó benyomást szerezz náluk. 

Email marketing: A megfelelően átgondolt hírlevelek, hasznos emailek szintén nagyon jó eszközök a hatékony  inbound marketingben, amit a leendő ügyfelek is örömmel fogadnak.

Podcastek: A podcastek iránti érdeklődés egyre inkább nő, ezért érdemes így is megszólítani a célcsoportot. 

Videók: A videós tartalom is remek eszköz, legtöbb esetben hatékonyan támogatja a marketinget.

Fizetett hirdetések: Természetesen nem maradhatnak ki a fizetett hirdetések az inbound marketing esetében sem, itt mindenképp arra kell törekedni, hogy a célcsoport számára jó hirdetési élményt biztosítsunk, és természetesen hatékony legyen a vállalkozás számára. Például a Google Ads Search kampányai segítségével, remek felhasználói élményt teremthetünk a megadott kulcsszavakra valós időben megjelenő releváns  hirdetésekkel. 

Remarketing: A remarketing sem maradhat ki az inbound marketing eszközei közül, hiszen ők már kapcsolatba léptek a vállalkozással korábban, ezért valószínűleg örömmel fogadnak további tartalmat/hirdetést/megkeresést a vállalkozástól amennyiben pozitív élmény alakult ki a márkával kapcsolatban. 

Mitől lesz hatékony  az inbound marketinged?

Az inbound marketing az alábbi pontokkal segít kiemelkedni a konkurensek közül. 

1, Célcsoportra szabott minőségi tartalom

2, Ingyenes értékteremtés a célcsoport számára

3, Releváns tartalom a vásárlóvá válás különböző szakaszaihoz

4, Megbízható, szakértői márka kiépítése, amihez örömmel fordulhatnak releváns problémáik megoldása érdekében

Ha ezekre a pontokra figyelsz, és jobban törődsz az érdeklődőkkel, ügyfelekkel akkor hidd el, szívesen fordulnak majd a márkádhoz. 

Akkor az outbound marketingnek leáldozott?

A válasz igen is, és nem is. Előfordulhatnak olyan esetek, vagy olyan üzleti modellek, amiknek mai napig hasznos, és jó döntés lehet élni az outbound marketing eszközeivel. Bár a jelenleg azért nehéz elképzelni, hogy milyen esetekben lehet jó döntés kizárólag outbound marketingre támaszkodni. 

Valójában nem szükséges konkrétan és kizárólagosan választani a 2 különböző típusú marketing közül. Ezeket is lehet kombinálni, és egy megfelelő arányt meghatározni a kettő között. 

Amit viszont mindenképp észre kell venni, hogy az inbound marketing egy sokkal kifinomultabb forma, amit ha akarunk, ha nem, a jövő ebbe az irányba fogja terelni a marketinget. Az inbound már napjainkban is egy sokkal hatásosabb módszer, mint az outbound, amit a piaci igények, és a felhasználói viselkedés/fogyasztói magatartás megváltozása  követelt meg. 

A tömegesen, korlátlan mennyiségben, folyamatosan öntött reklámok akkora marketing zajt eredményeznek, hogy teljesen hatásukat vesztik, és valjuk be, valójában senkinek sem jók. Egyszerűen másra van igény. A jövőbeli vásárlóid megkövetelik, hogy ténylegesen törődj velük, nem érik be annyival, hogy megtudják elérhető a terméked, szolgáltatásod. 

Viszont ha ezt a törődést megkapják, akkor hálásak lesznek, és örömmel vásárolnak most, és a jövőben egyaránt cégednél.

Szólj hozzá!