Online marketing audit, amire minden vállalkozásnak szüksége van

A rendszeres online marketing audit minden – digitális térben jelenlevő – vállalkozás számára kulcsfontosságú. Az auditok mélyreható elemzést nyújtanak meglévő marketingtevékenységeiről, azonosítva az erősségeket, gyengeségeket és a fejlesztendő területeket.

Magyarul egy online marketing audit során megállapíthatod, hol tart jelenleg a vállalkozásod digitális marketingje, mire kell kevesebb időt és energiát fordítanod és mi az, amit feltétlenül fejlesztened kell.

Az egyik legnagyobb hiba, amit egy online marketing audit során elkövethetsz, ha csak és kizárólag a fizetett hirdetésekre (pl. Facebook és Google Ads hirdetések) kiértékelésére szorítkozol.

Na, de nézzük mi is az az audit és hogyan érdemes felépíteni.

  1. Mi az az online marketing audit?
  2. Miért fontos az online marketing audit?
  3. Mi az online marketing audit célja?
  4. Az online marketing audit kulcselemei
  5. Mi az audit után a következő lépés?
  6. Mit tehetsz az online marketing audit sikeréért?
  7. Milyen gyakran érdemes online marketing auditot végezni?
  8. Mi az az online marketing audit?

    online marketing audit
    Holisztikus áttekintés

    Az online marketing audit az online hirdetési és marketingtevékenységek holisztikus áttekintése. Megvizsgálja és kiértékeli egy vállalkozás online jelenlétének összetevőit:

    • weboldal
    • social media csatornák
    • e-mail marketing
    • tartalommarketing
    • fizetett hirdetések

    Miért fontos az online marketing audit?

    Néhány kiemelt ok, amiért az ismétlődő online marketing audit elengedhetetlenek a vállalkozásod számára:

    Összehangolja a marketingstratégiát és az üzleti célokat:

    Az online marketing audit segít abban, hogy a digitális marketingstratégiák összhangban legyenek a vállalkozás üzleti céljaival és célkitűzéseivel. A jelenlegi marketing erőfeszítések hatékonyságának kiértékelésével meghatározhatjuk, hogy mely stratégiákat kell folytatni, kiigazítani vagy abbahagyni.

    Optimalizálja a teljesítményt és a megtérülést

    Az online marketing audit segít azonosítani azokat a területeket, ahol a marketing folyamatok alulteljesítenek. Ha a stratégiát az audit eredményei alapján optimalizáljuk, növelhetjük a befektetés megtérülését (ROI), és még többet hozhatunk ki marketingre fordított erőforrásokból.

    Azonosítja az online marketing tevékenységeink hiányosságait és lehetőségeit

    Az online marketing audit feltárja jelenlegi digitális marketingstratégia hiányosságait. Ezáltal proaktívan tudjuk fejleszteni. Az új lehetőségek azonosításával bővíthetjük a vállalkozás online jelenlétét, szélesebb közönséget érhetünk el, és végső soron több vagy jobb minőségű konverziót érhetünk el.

    Növelheti a márkaismertséget, az ügyfél elégedettséget és a felhasználói élményt

    Az online marketing audit során megvizsgálhatjuk, hogy a marketing tevékenységeink mennyire szolgálják a márkaismertségünk növekedését. Az ügyfelek elégedettségének vizsgálata újabb lehetőséget ad a javítandó területek azonosítására és hosszú távon elkötelezetté tehetjük a meglévő ügyfeleinket. Az online felületeink felhasználói élményének javításával pozitív képet alakíthatunk ki a vállalkozásunkról.

    Minden hatékonyság elemzés alapja a mérés

    Nincs ez másképp a marketingtevékenységeink esetén sem.

    nincs online marketing audit mérés nélkül

    A mérés és az audit kéz a kézben jár

    A vállalkozásunk működésébe épített, visszatérő online marketing audit lehetővé teszi, hogy hosszabb idő távon vizsgáljuk a marketingkampányaink hatékonyságát. Az adatvezérelt marketing megközelítéssel megalapozott döntéseket hozhatunk meghozatalában és folyamatosan finomíthatjuk a stratégiánkat.

    Mi az online marketing audit célja?

    Az online marketing audit elsődleges célja, hogy azonosítsa az online marketing tevékenységek erősségeit, gyengeségeit és fejlesztési lehetőségeit.

    Vagy egyszerűbben fogalmazva, kiderüljön, hogy a marketingbe fektetett erőforrásaink hol térülnek meg és mire kellene kevesebb erőforrást szánni.

    Az online marketing audit kulcselemei

    online marketing célok

    Az üzleti célok támogatása

    Elevenítsd fel vagy gondold át újra a vállalkozás online marketing célkitűzéseit

    1. Értékeld ki az aktuális marketingcélokat! Támogatják az üzleti célokat? Az elmúlt időszakban végzett marketing tevékenység előrébb vitte a cég szekerét?
    2. Győződj meg arról, hogy SMART célokat (specifikus, mérhető, elérhető, releváns, időhöz kötött) határoztattok meg korábban. Ha egy ideje benne van a szakmában, akkor mondhatod, hogy a SMART célok lerágott csont. Viszont az egyszerűségük miatt könnyen mérhetők, ezáltal jól használhatók egy audit folyamat során.

    Vitathatatlan tény: A marketing stratégia egyik legfontosabb eleme a márka.

    Sok KKV irtózik a „márka” kifejezéstől, mert az utóbbi években a marketing szakma elcsépeltté tette. Cég- és marketingvezetőkkel hitették el, hogy márka csupán vizuális megjelenés és a márkaépítéséhez szükség milliókról szól.

    Pedig valójában a márka határozza meg a cégünk által képviselt alapértékeket és a kommunikációs stílust, amivel a célcsoportunkat meg akarjuk szólítani.

    Néhány lehetőség, amivel a márka „teljesítményét” értékelni tudjuk:

    • Az online vélemények, vásárlói visszajelzések és ügyfélszolgálati panaszok.
    • A márka üzeneteinek és látványvilágának következetessége. Magyarul mennyire hasonlít a márka megjelenése és kommunikációja a különböző online felületeken?
    • A márka megítélése a célpiacon. Egy kevésbé ismert márka esetén valószínűleg ezt a legnehezebb felmérni.

    Vedd górcső alá a vállalkozás weboldalának teljesítményét

    Nem kell profi UX szakembernek lenni ahhoz, hogy megnézzük, különböző eszközökön milyen élményt nyújt a céges weboldal böngészése. Mennyire egyértelmű vagy éppen bonyolult végig menni a konverziós folyamaton?

    A saját tapasztalatunk mellett nem árt ha segítségül hívjuk a modern technikát. A weboldalunkra telepített webanalitikai (pl. Google Analytics) és „heatmap” eszközökből megtudhatjuk, hogy a weboldal látogatók miként használják a honlapot. Hol akadnak el leggyakrabban?

    Ha 2023-ban valakinek újdonságot jelent, hogy egy weboldal könnyen böngészhető kell legyen mobil eszközökről (okostelefon, tablet stb.), akkor sürgősen cselekedni kell. Egyes iparágakban a weboldal látogatók több, mint 80%-a mobiltelefonról érkezik.

    A weboldal betöltési sebessége mellett sem szabad szó nélkül elmennünk. Az emberek mindent azonnal akarnak. Ha nem kapják meg, akkor elmennek. Nincs ez másképp egy weboldal esetén sem. Ha nem töltődik be 5 másodperc alatt, akkor „viszlát”.

    A keresőoptimalizálás értékelése, vagy másnéven SEO audit egy teljesen különálló eleme is lehetne a weboldalunk vizsgálatának.

    Egy SEO audit során elsősorban azt vizsgáljuk, hogy mennyire könnyen található meg a weboldalunk az internetes keresők találati listájában. Mint ahogy a legtöbb digitális forgalomterelő eszköznél is, három tényezőt kell vizsgálnunk:

    1. Milyen tartalom található a weboldalon? (tartalom)
    2. Mennyire könnyen térképezhető fel a weboldal az internetes keresők számára? (technikai)
    3. Mennyien hivatkoznak az általunk közzé tett tartalomra? (ajánlás)

    Mi a helyzet a közösségi média jelenléttel?

    Először is szögezzük le, hogy nem kell minden vállalkozásnak jelen lennie a social media platformokon. Legalábbis mindegyiken biztos, hogy nem.

    Válasszuk ki azokat a közösségi média felületeket, ahol a befektetett erőforrásokra vetítve a legnagyobb arányban érjük el a célcsoportunkat. Ez lehet a Facebook, az Instagram, a TikTok, a YouTube vagy bármelyik másik feltörekvő platform.

    Utána kezdjük el vizsgálni, hogy a beletett energia hogyan térül meg?

    • Elérés, elköteleződési arányok és követők száma
    • Tartalom minőség és egységesség
    • Márkaüzenet megjelenése

    Hogyan állunk az email marketinggel?

    De hát az email marketing már évek óta halott, nem?

    A fenti kijelentést sokszor hallottam már, de a valóság mégis mást mutat. Még mindig érdemes email marketingbe fektetni, de ne úgy tekintsünk rá, mint egy csatornára ahova állandó jelleggel tudunk értékesítési céllal leveleket küldeni.

    Mit érdemes vizsgálnunk az email marketing tevékenységeinknél?

    • A feliratkozó szám növekedése
    • Az kiküldött levelek megnyitási, átkattintási és konverziós aránya
    • A levelek tartalmának kiértékelése a márkaüzenetek szempontjából

    A tartalom még mindig a marketing királya (és a jövőben még inkább az lesz)

    tartalommarketing

    A tartalommarketing már nem opcionális

    Ha csak az elmúlt 10 évet tekintjük, azt láthatjuk, hogy szinte korlátlan mennyiségű információ és tartalom zúdul ránk.

    Ma már nem elég egy ütős reklámot összehozni, hogy eredményeket tudjunk felmutatni. Szórakoztatni, edukálni és informálnunk kell a célcsoportunkat és ezt a legkönnyebben különböző típusú tartalmakon keresztül tudjuk megtenni.

    Mire figyeljünk oda a tartalommarketing folyamatainknál?

    • Azonosítsuk a tartalmi terv hiányosságait: Egyértelműen megszólítjuk a célcsoportunkat? A tartalmaink segítenek a vásárlási döntésben? Rendszeresen állítunk elő tartalmat?
    • Elemezzük a közzétett tartalmak teljesítményét: Milyen mutatókat használunk jelenleg a tartalmaink értékelésére? Hogyan definiáljuk a sikert?
    • Mérjük fel a tartalomterjesztési csatornák hatékonyságát: A használt csatornák hatékonyan eljuttatják a tartalmainkat a célcsoportunkhoz? Megtérül a tartalom előállításba fektetett energia a terjesztés hatékonyságához viszonyítva?

    Fizetett hirdetések, avagy pénzért gyors eredmények

    Az online marketing auditok talán egyik legsarkalatosabb pontja, mert itt azonosított fejlesztendők szinte azonnali költséghatékonyságot eredményezhetnek.

    Viszont óva intek mindenkit attól, hogy túlértékelje a fizetett hirdetéseket. A fizetett hirdetések gyorsítani tudnak a folyamatokon és nem pedig helyrehozni a fundamentális hibákat.

    Teljesen mindegy, hogy Facebook, Google Ads vagy bármilyen hirdetést használunk, ha alapvetően hibás marketing stratégia.

    Ha az audit korábbi lépései pozitív képet mutatnak, akkor itt az ideje a Facebook és Google Ads hirdetési fiókok mélyére ásni.

    • Elemezzük a hirdetések megtérülését (ROI), ehhez elengedhetetlen egy webanalitikai eszköz (pl. Google Analytics)
    • Tekintsük át a célzásokat, a kreatívokat és a hirdetésszövegeket
    • Azonosítsuk a kampányoptimalizálási lehetőségeket

    Természetesen ugyanúgy, mint a közösségi média felületeknél. Itt is igaz, hogy nem kell minden vállalkozásnak Facebook vagy Google Ads hirdetéseket futtatnia. Lehet, hogy egy harmadik hirdetési felület lesz a legjobb megoldás. Vagy éppen a Facebook hirdetések helyett kizárólag a Google Ads hirdetésekkel kell foglalkozni.

    Mi az audit után a következő lépés?

    Elvégeztük az auditot. Hogyan tovább?

    Feltehetően a vizsgált területenként összegyűlt néhány feladat. Állítsuk sorrendbe a feladatok aszerint, hogy mekkora eredmény javulásra számítunk a feladatok elvégzése után.

    Készítsünk fejlesztési cselekvési tervet az sorrendbe állított feladatokból!

    A cselekvési terv összetettségétől függően akár stratégiai változtatásokat is eszközölhetünk. Emiatt érdemes átgondolnunk szükséges-e új célokat kitűzni.

    Ha kész elkészült a cselekvési terv és a visszamérhetőség érdekében módosítottuk a célkitűzéseinket is, akkor nincs más hátra, mint megvalósítani a feladatokat.

    Mit tehetsz az online marketing audit sikeréért?

    Az egyik legfontosabb, amit tehetsz, hogy rendszeresen elvégzed az auditot.

    Másik megközelítés lehet, ha megbízol valakit, hogy végezze el helyetted az online marketing auditot. Jellemzően kívülről sokkal könnyebb észre venni a problémákat és a fejlesztendő területeket. Mintha annak aki nap, mint nap benne van a folyamatokban és hajlamos átsiklani a stratégián belüli hiányosságokon vagy taktikai szintű beállításokon.

    Milyen gyakran érdemes online marketing auditot végezni?

    Egy online marketing audit is, mint minden más területre koncentráló audit, akkor ér valamit ha rendszeresen elkészítjük.

    Azt gondolom legalább évente egyszer érdemes végig mennünk az audit folyamaton. Az a legjobb ha az év közben is folyamatosan szemmel tartjuk a főbb mutatószámainkat és azok alapján akár az egyes részterületeket külön-külön is auditáljuk.

    Összefoglalás

    Az online marketing auditok elengedhetetlenek azon vállalkozások számára, amelyek folyamatosan javítani szeretnék online jelenlétüket, növelni kívánják a ROI-t, és a versenytársak előtt szeretnének maradni. A rendszeres auditok elvégzése lehetőséget ad a megalapozott döntéshozatalra. Csak úgy lehet hatékonyan optimalizálni a digitális marketingtevékenységeket, ha állandó visszacsatolást építünk a rendszerbe.

    Szólj hozzá!